Ikony oraz malarstwo poświęcone wizerunkowi Maryi z Nazaretu zagości w Nie Teatrze 2 czerwca. Podczas białostockiej prezentacji obejrzeć będzie można wybrane prace z kolekcji liczącej niemal 150 obrazów, kanonicznych i nie tylko, utrzymanych w różnych tradycjach ikonopisarskich, ale także z tak egzotycznych krajów jak Haiti czy Etiopia. Tym samym zainaugurujemy otwarcie stałej wystawy ikon "Sacrum Profanum", która mieści się na Jantarowym Kasztelu w Kiermusach koło Tykocina i niebawem w pełni zostanie zaprezentowana zwiedzającym. Prezentacja odbędzie się we czwartek 2 czerwca o godz. 18:00.
Jantarowy Kasztel - szlachecki zameczek warowny w Kiermusach koło Tykocina, działający od 2010 jako Muzeum Oręża Polskiego, wzbogaca się o nową, stałą wystawę. Ekspozycja „Sacrum Profanum” ma za zadanie zaprezentować ikony według Kanonu Wschodniego (Bizancjum, Grecja, Bałkany, Gruzja, Ruś) oraz ikony Matki Boskiej, a także obrazy przedstawiające sceny biblijne z różnych stron świata (Haiti, Ameryka Południowa, Afryka), gromadzone od 2018 roku. Kolekcja zawiera ponad 150 ikon.
Choć pierwsze wzmianki o wyjątkowości matki Chrystusa pojawiają się już w I wieku naszej ery to o kulcie i świętości Marii można mówić od IV wieku. Wtedy to w Efezie, domniemanym miejscu śmierci Marii zbudowano Bazylikę jej poświęconą. W Polsce powszechnie znany jest wizerunek Matki Boskiej Częstochowskiej, znajdujący się w Jasnogórskim Klasztorze w Częstochowie, jak i dobrze znana historia z nim związana. Matka Boska Bizantyjska namalowana temperą na lipowej desce - jak głosi legenda - przez Łukasza Ewangelistę została sprowadzona przez Cesarza Konstantyna z Jerozolimy do Konstantynopola. W trakcie działań wojennych obraz dostał się w ręce Księcia Władysława Opolczyka, który przywiózł go do Polski i ofiarował Paulinom na Jasnej Górze. Było to w roku 1382.
Sakralne malarstwo dedykowane Matce Chrystusa pojawiło się również w innych częściach świata. Kult Marii pojawił się za sprawą kolonizatorów, a na Haiti dzięki polskim legionistom z armii Napoleona. Charakteryzuje się specyfiką wynikającą z miejsc w których obrazy powstawały. Historia i wizerunek Matki Boskiej zarówno w przeszłości jak i obecnie jest tematem literackim i malarskim o charakterze niereligijnym. Jej historia i postać inspiruje artystów malarzy z różnych kręgów kulturowych, z różnorodnym doświadczeniem i warsztatem malarskim.
Na stałej wystawie będzie można obejrzeć prace pisane w kanonie ikony z wizerunkiem Matki Boskiej jak i obrazy inspirowane jej historią, stworzone przez współczesnych malarzy.
Dodatkowo, zorganizowana zostanie specjalna przestrzeń do prezentacji prac ikonograficznych dla wszystkich artystów, którzy będą chcieli stworzyć dzieła o tematyce sakralnej.
Serdecznie zapraszamy na prezentację do Nie Teatru, a do Kiermus, by niebawem podziwiać kolekcję w pełni!
Niepełnosprawność nie zawsze jest widoczna na pierwszy rzut oka, ale często wpływa znacząco na życie osób, które jej doświadczają. Dlatego dołączyliśmy do projektu "(Nie)widzialni", aby wspierać osoby z niewidoczną niepełnosprawnością i budować świadomość społeczną.
Monika Maszkowska - malarka i architektka wnętrz. Urodziła się w 1980 roku w Białymstoku. Jak sama mówi, sztuka jest jej pasją od zawsze, a tematyką najnowszych obrazów jest głównie człowiek i wycinki z życia, dnia codziennego. Od 17 marca do 2 kwietnia w Nie Teatrze oglądać będziemy jej wystawę zatytułowaną FRAGMENTY, spójne w ekspresji wyrazu obrazy ludzi, zwierząt, a także pejzaże i abstrakcje.
Nagła choroba artystki spowodowała, że spektakl "Ja, córka Rasputina" obejrzymy dopiero 27 maja, ale nie lubimy, gdy Nie Teatr stoi pusty, więc 4 marca zapraszamy na wieczór zatytułowany "Związek ze sztuką: o relacjach i uczuciach", na który złożą się koncert Patryka Ołdziejewskiego, aktora Teatru Dramatycznego oraz spotkanie autorskie z Natalią Tur - blogerką i videoblogerką Nishki - wokół jej książki pt. "Związek na zakręcie".