Lidia Zamenhof była najmłodszą córką Klary i Ludwika Zamenhofów. Wydawczyni, tłumaczka, aktywna esperantystka. Dziś najczęściej funkcjonuje jako wpis encyklopedyczny, a przecież za jej dokonaniami stał żywy człowiek, zbudowany z myśli i ciała. Paula Czarnecka w swojej sztuce oddaje jej głos poruszając jednocześnie temat idealizmu, procesu dojrzewania, determinacji, zasadności poświęcenia i ofiary. Spektakl obejrzymy w ramach weekendu „Białostockie opowieści”.
"Mi estas Lidia" to monodram Pauli Czarneckiej o córce Ludwika Zamenhofa - polskiego lekarza okulisty żydowskiego pochodzenia, twórcy idei i języka esperanto, ośmiokrotnie nominowanego do Pokojowej Nagrody Nobla. Życie i dokonania Zamenhofa są powszechnie znane i uznane. Na całym świecie istnieją setki obiektów (ulice, place itp.) nazwane jego imieniem, w tym dwie planetoidy. Natomiast wiedza o Lidii - córce Zamenhofa jest znikoma. Znana jest przede wszystkim jako „maskotka Lilka”, a przecież była ważną postacią. Przede wszystkim z powodzeniem i zaangażowaniem kontynuowała ideę i działalność ojca podróżując po Kongresach Esperantystów na całym świecie. Była prawniczką, nauczycielką (wykorzystywała metodę Cseh, która umożliwiała nauczanie esperanta grup międzynarodowych), tłumaczką (przetłumaczyła na esperanto m.in. "Quo vadis" oraz opowiadania B. Prusa) i pisarką. Została również pierwszą w Polsce bahaitką* (*Bahaizm - religia zakładająca duchową jedność ludzkości, oparta o dogmat istnienia jednego Boga dla wszystkich). Zginęła w 1942 r. w obozie w Treblince.
Spektakl "Mi estas Lidia" nie jest próbą biograficznego uchwycenia portretu Lidii Zamenhof, lecz dyskusją na temat idealizmu, procesu dojrzewania, determinacji, zasadności poświęcenia i ofiary. W onirycznej przestrzeni przypominającej ekspozycje zapomnianej wystawy Paula Czarnecka wskrzesza definicje oddając Lidii głos, przywołując strzępki jej wspomnień, wchodząc z nią w nieustanny dyskurs.
Spektakl przeznaczony dla widzów: powyżej 14. roku życia
Realizatorzy spektaklu:
pomysł i wykonanie: Paula Czarnecka
scenariusz i konsultacje reżyserskie: Agata Biziuk-Brajczewska
scenografia: Aleksandra Starzyńska
wizualizacje: Agnieszka Waszczeniuk
muzyka: Uhranova
ruch sceniczny i charakteryzacja: Magdalena Dąbrowska
reżyseria światła: Tomasz Krynicki, Marcin Wojdałowicz
tłumaczenia i konsultacje Esperanto: Przemysław Wierzbowski (BTE)
produkcja: Paula Czarnecka i Daria Przybylska
Chór Figur: Urszula Chrzanowska
Martha Roth: Magdalena Dąbrowska 4
team krawiecki: Gabriela Hukałowicz, Monika Kwiatkowska, Anna Gądek, Elżbieta Zajączkowska i Alina Wnukowska
Dlaczego warto zapisać się na newsletter? Poinformujemy Cię o nowościach w repertuarze, wydarzeniach specjalnych i innych aktywnościach realizowanych przez Nie Teatr. Same dobre wiadomości!
JUBILEUSZOWY XX MUSICAL JAM LIVE: Anastazja Simińska, Karina Komendera, Maciej Pawlak
Świętujemy dwudziestą edycję cyklu, który od czterech lat rozbrzmiewa musicalowymi emocjami! Na scenie – Anastazja Simińska, Karina Komendera i Maciej Pawlak, czyli artyści, którzy rozpoczęli z nami tę muzyczną przygodę. Najpiękniejsze utwory, zakulisowe historie i wyjątkowi goście - ten wieczór będzie naprawdę ekscytujący!
25 lat Mumio w 25 kawałkach! Specjalnie dla Państwa, po 25 latach aktorzy grupy Mumio – Darek, Jacek i Jadzia - zaprezentują przegląd twórczości – 25 najlepszych kawałków z 25 lat twórczości tej grupy. Mumio to sceniczne szaleństwo – inscenizacyjne, literackie, muzyczne. Serdecznie zapraszamy!
Guitar Day w Nie Teatrze to trzy różne koncerty i trzy spojrzenia na brzmienie strun. A zaczniemy od Janka Pentza - jednego z najciekawszych fingerstyle’owców swojego pokolenia. Kompozytora, którego solowe gitarowe opowieści potrafią być zarówno delikatne jak oddech, jak i pędzić jak kaskady dźwięku. Wirtuoza, który ma na koncie sceny od Stadionu Narodowego po sale koncertowe Europy - i współpracę z legendami od Tommy’ego Emmanuela po PRO8L3M.