20/11/21

godz.

20:00

Joanna Szczepkowska

20/11/21

godz.

20:00

Joanna Szczepkowska

kup bilety

Joanna Szczepkowska w swoim słynnym, autorskim monodramie "Goła baba". Od 1997 artystka konfrontuje w spektaklu dwa skrajne oblicza sztuki. Jej ciągła czujność i obserwacja rzeczywistości powoduje, że spektakl mimo upływu czasu jest niezwykle aktualny.

Monodram a raczej „monokomedia” napisana przez Joannę Szczepkowską i wyreżyserowana przez Agnieszkę Glińską grana jest od 1997 roku na scenach całej Polski, i w wielu innych krajach. Aktorka gra dwie zupełnie różne kobiety rywalizujące ze sobą jako artystki. Każda z nich rozumie swój zawód inaczej – jedna , idealistka, uprawia sztukę „nieskażoną”, czyli koncert gry na ciszy, wymagający specjalnego stanu ducha publiczności, druga to uosobienie szmiry i bezczelności a jej „sztuka” to prymitywne dowcipy i beznadziejny, pośpieszny streaptease. Obie nawiązują kontakt z publicznością, która nie może pozostać bierna.

Goła Baba - jak pisze Joanna Szczepkowska w książce o tym samy tytule - jest otyłą kobietą, zwyczajną, taką jakie widzi się na przystankach tramwajowych. Prostacka ale szczera, odważna i radosna. Mówi szybko jakby się spieszyła na następny występ, głośno nawet wrzaskliwie ale serdecznie.  Śmieje się często i zaraźliwie.

Goła Baba powinna reagować na każdy przejaw życia widowni. W wypadku dźwięku czyjejś komórki należy zachęcać widza do rozmowy. Aktorka może uciekać się do wszelkich środków dostępnych w najgorszych chałturach. Nie należy jednak przekraczać linii sceny.

Mamy też w spektaklu Kobietę z Parasolką. Co o niej wiemy?

Aktorka grająca Kobietę z Parasolką nie powinna zrażać się narastającym zniecierpliwieniem widowni - pisze Szczepkowska. I tym, że pogłębia się podział widzów: jedni dostrzegają w tym co słyszą coś zabawnego, inni uważają to za skandaliczny bełkot. Ani tym, że po kilkunastu minutach ktoś wstanie i wyjdzie trzasnąwszy drzwiami. Każde takie zachowanie powinno zostać przez Kobietę z Parasolką  przyjęte z pokorą. Aktorka grająca Kobietę z Parasolką nie powinna ukrywać strachu przed publicznością. To nic nie da. Są za blisko.

Spektakl dzieje się tu i teraz, publiczność jest istotnym bohaterem, przez co każde przedstawienie nabiera innego wymiaru. Niespodziewana pointa sztuki stawia widza przed pytaniem czy to z czego się zaśmiewał nie jest też ludzkim dramatem. A dramat i komedia stale przeplatają się w naszym życiu. Dajmy się uwieść Joannie Szczepkowskiej w Nie Teatrze!

fot. Chris Niedenthal

Artyści:

Joanna Szczepkowska
Data:
20/11/2021
Czas trwania: około
80
min
Cena biletu:
80
Dlaczego warto zapisać się na newsletter? Poinformujemy Cię o nowościach w repertuarze, wydarzeniach specjalnych i innych aktywnościach realizowanych przez Nie Teatr. Same dobre wiadomości!

Pozostałe wydarzenia

zobacz wszystko
4/7/2025

LETNIE GRANIE: Arturo El Polaco Flamenco Trio | feat. Carmen Fernández & Alexis Valles Delisle [sold out!]

Arturo El Polaco Muszyński to gitarzysta i lider grupy LOS PAYOS skupiającej najwybitniejszych artystów z kręgu sztuki flamenco. W cyklu letnich koncertów usłyszymy go w projekcie FLAMENCO TRIO. Obok niego na scenie pojawi się wybitna hiszpańska śpiewaczka Carmen Fernández oraz kubański trębacz Alexis Valles Delisle. Trójka przyjaciół zabierze słuchaczy na wspaniałą muzyczną podróż inspirowaną kulturą Andaluzji, gdzie nie zabraknie latynoskich wpływów.

11/7/2025

LETNIE GRANIE: Adam Kalinowski solo act

Koncert Solo Act Adama Kalinowskiego w cyklu LETNIE GRANIE to energetyczna podróż muzyczna, w której artysta zaprezentuje swoje autorskie utwory, covery światowych hitów oraz polskie piosenki w angielskich wersjach. W kameralnej atmosferze, z gitarą i mikrofonem, Adam tworzy niezapomnianą letnią atmosferę, idealną na ciepłe wieczory.

17/7/2025

LETNIE GRANIE: Folk na tarasie | Crane Days

Folkowe dźwięki gitary i głos, który otula jak koc w chłodny wieczór – zapraszamy na koncert Crane Days w Nie Teatrze. W samym sercu lata usłyszymy utwory z najnowszej płyty Winter Sowing oraz inne muzyczne historie utkane z czułości, poezji i subtelnej melancholii.